Schoolgids
Onze schoolgids bevat informatie over de school, voor ouders, verzorgers en leerlingen. Jaarlijks wordt de schoolgids herzien en aangepast, zodat deze actueel blijft

2.13 Begeleiding en ondersteuning
De Walewyc Mavo biedt leerlingen de zorg en begeleiding die nodig is om de school met succes te doorlopen. Wij werken volgens een geïntegreerde aanpak aan het leerproces, de persoonlijke ontwikkeling en het maken van keuzes. Op die manier verzorgen wij Passend Onderwijs. Volgens deze wet hebben scholen een zorgplicht, wat inhoudt dat zij ervoor moeten zorgen dat er voor ieder kind een passende onderwijsplek is binnen het samenwerkingsverband. Lukt dat op onze school niet, dan gaan wij met ouders in overleg op zoek naar een passende plek bij een andere onderwijsinstelling. Hieronder beschrijven we welke medewerkers een rol spelen bij begeleiding en ondersteuning.
Mentor
In de geïntegreerde aanpak vervult de mentor een centrale rol. Deze is de contactpersoon voor ouders en leerling en vormt de spil in de persoonlijke begeleiding. Ouders kunnen bij de mentor informatie krijgen over vorderingen en ontwikkeling van hun kind. Als er bijzondere omstandigheden zijn, vragen wij u hierover tijdig contact op te nemen met de mentor.
Dagelijkse begeleiding
Elke ochtend is er van 8.15 tot 8.45 uur een begeleidingsmoment. De docenten staan dan klaar om te helpen met vragen over het huiswerk of andere zaken die de leerling bezighouden. Elke dag is er ook na de lessen een begeleidingsuur ingeroosterd voor coaching, mentorgesprekken of zelfstandig leren onder begeleiding. De leerling kan zich hiervoor opgeven, maar kan ook door de mentor, coach of vakdocent gevraagd worden hieraan deel te nemen.
Vakondersteuning
Van maandag tot en met woensdag verzorgen onze vakdocenten extra vakondersteuning voor leerlingen die structureel problemen hebben bij de verwerking van de leerstof. Deze vakondersteuning is tijdens het achtste lesuur of erna.
“Meneer, mag ik u iets vragen?” vraagt een verlegen leerling. “Graag help ik je!” is mijn antwoord. Als mentor vind ik het altijd leuk om de brugklassers een fijn en warm gevoel te geven op de Walewyc. Ik zie ook met trots mijn oude mentorleerlingen opgroeien op de Walewyc. We werken serieus in de lessen, maar zo nu en dan een grapje hoort er ook bij.
Gislain van den Broek, mentor
Huiswerkklas
Een andere vorm van begeleiding bieden we aan in onze huiswerkklas. Van maandag tot en met donderdag kunnen leerlingen na schooltijd hun huiswerk maken en leren onder begeleiding van een docent.
Schoon schip maken, ‘het goed maken’
Op vrijdagmiddag kunnen leerlingen die onhandig gedrag hebben vertoond hun ‘fouten’ herstellen. Meestal is dit een opgelegde straf, we vinden het op de Walewyc belangrijk dat we duidelijk zijn en begrenzen. Naast het goede gesprek hoort soms ook een gepaste sanctie om ‘schoon schip’ te kunnen maken en om een nieuwe kans te krijgen.
Coördinatoren
De Walewyc Mavo heeft een onderbouw en een bovenbouw coördinator. Deze houden zich bezig met leerlingenzaken binnen de organisatie van de school. Zij bewaken ook de doorgaande lijn in de leerlingenbegeleiding. De onderbouw- en de bovenbouw coördinatoren zijn:
Leerjaar 1 en 2: Simone van Balkom
Leerjaar 3 en 4: Nicky Jansen
Ondersteuningscoördinator
Yazz van Pruissen coördineert de ondersteuning op onze school. Zij stuurt het intern ondersteuningsteam aan van de school. Zij is contactpersoon voor externe partners, zoals de gemeente, GGD, GGZ en Veilig Thuis. Laura Verbunt is onze intern begeleider. Zij is ook de anti-pestcoördinator. In geval van pesten voert zij een preventieprogramma uit en ondersteunt zij de mentoren. Daarnaast gaat zij gesprekken aan met leerlingen en hun ouders.
Ondersteuningsteams
De school heeft een intern ondersteuningsteam dat elke week bijeenkomt. In dit team zitten de ondersteuningscoördinator, de interne begeleiders en de leerjaarcoördinatoren. In het extern ondersteuningsteam dat eens per 6 weken bijeenkomt zitten de externe begeleiders, zoals ambulante begeleiders vanuit het VSO, de verpleegkundige of jeugdarts, de jeugdagent, de maatschappelijk ondersteuner vanuit de gemeente Waalwijk en de ondersteuningscoördinatoren van de school.
Extra ondersteuning door externen
Er zijn verschillende externe instanties betrokken bij Walewyc Mavo. Zo beschikken we over een schoolmaatschappelijk ondersteuner (SMO) en een jongerenwerker. Deze medewerkers zijn aangesteld door de gemeente Waalwijk en bieden rechtstreeks de zorg op school voor leerlingen uit de gemeente Waalwijk. Deze medewerker is aangesteld door de gemeente Waalwijk en biedt rechtstreeks de zorg op school voor leerlingen uit de gemeente Waalwijk. Ook werken we nauw samen met ambulant begeleiders vanuit Onderwijscentrum Leijpark. De ambulant begeleider helpt leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte én deelt de expertise vanuit het Onderwijscentrum met onze medewerkers.
Decaan
Jolanda Smit coördineert alle activiteiten met betrekking tot loopbaanoriëntatie op onze school. De mentor begeleidt de leerlingen in overleg met ouders bij de studie- en beroepskeuze. Indien nodig richt de decaan zich op extra ondersteuning van leerlingen bij de vakkenkeuze en het vinden van een vervolgopleiding. Hierbij betrekt ze studieresultaten, capaciteiten en belangstelling van de leerling.
Dyslexie en dyscalculie
Als een leerling dyslexie of dyscalculie heeft, bieden wij daarvoor ondersteuning aan. In het dyslexieprotocol en onze Schoolondersteuningsplannen (SOP deel 1 en deel 2) is te lezen waar uw kind op kan rekenen.
Faalangst en examenvrees
Voor leerlingen met faalangst of examenvrees bieden we een cursus waarin de leerling leert beter om te gaan met deze angsten. Speciaal opgeleide docenten geven deze cursus.
Jeugdgezondheidszorg GGD
De Jeugdgezondheidszorg GGD komt jaarlijks op school om leerlingen uit het tweede leerjaar te onderzoeken; deze check is de laatste van de serie controles die ooit op het consultatiebureau begon. Een arts en een verpleegkundige onderzoeken de leerlingen en zij worden bijgestaan door een logopedist en een jeugdpsycholoog. De betrokkenen (leerlingen, ouders en docenten) kunnen ook op eigen initiatief contact opnemen met een arts of verpleegkundige van de GGD, zowel bij vragen over fysieke als geestelijke gezondheid. Als er aanleiding toe is, kunnen arts en verpleegkundige doorverwijzen naar de eigen huisarts, de GGZ of een consult aanvragen bij de psycholoog van de GGD. Al deze verschillende vormen van gezondheidszorg worden door de overheid gefinancierd.
De GGD werkt ook samen met de school aan diverse thema-avonden voor ouders waarin op een interactieve manier onderwerpen zoals puberteit, welzijn en gezondheid centraal staan.
Intensieve begeleiding
Een tussenvoorziening of OPDC (Orthopedagogisch didactisch centrum) is een bovenschoolse voorziening voor leerlingen die tijdelijk intensievere begeleiding nodig hebben. Samenwerkingsverband VO De Langstraat heeft ervoor gekozen om de expertise daarvoor in één OPDC/Boost! onder te brengen. Functies van OPDC/Boost! zijn Rebound, Crisisplaats (Time Out) en Plusvoorziening. Als een school constateert dat zij een leerling tijdelijk geen passend onderwijs kan bieden, kan zij de leerling via het advies van de Toelaatbaarheidscommissie (ACT) doorverwijzen. Daarbij is een crisisplaatsing of een onderwijsarrangement OPDC mogelijk. Doel blijft om de leerling terug te laten keren in het reguliere onderwijs. OPDC Boost! is gevestigd in jongerencentrum De Tavenu in Waalwijk en maakt gebruik van de kennis, expertise en inzet vanuit het jongerencentrum.
Terug naar het overzicht